Vielse

Ønsker I et kirkebryllup i Frederiksholm kirke eller på Kirkeskibet 2450, skal I henvende jer til kirkekontoret eller direkte til en af kirkens tre præster.

For at blive gift i Den danske folkekirke skal enten bruden, gommen eller begge være medlem af folkekirken. I kan blive gift i Sydhavn Sogn, hvis I - eller en af jer - bor i Sydhavn Sogn, eller hvis en af jer har en særlig tilknytning til kirken.

Vi vier alle uanset seksuel orientering.

Ægteskabserklæring og prøvelsesattest
Man skal ansøge ens bopælskommune om at blive viet, så kommunen kan sikre sig, at man opfylder "betingelserne for ægteskab", f.eks. at man ikke er gift i forvejen. Ansøgningen foregår ved at udfylde en "ægteskabserklæring" på borger.dk. Har I ikke adgang til internet, kan I få hjælp på kommunens borgerservice eller bibliotek. Når ægteskabserklæringen er behandlet, sender kommunen jer en prøvelsesattest. I skal være opmærksomme på, at prøvelsesattesten kun gælder fire måneder, efter den er blevet udstedt, så afholdes brylluppet senere, har I brug for en ny.

I kirken
Prøvelsesattesten skal afleveres på kirkekontoret. Der skal være to vidner til vielsen, og kirkekontoret må forinden vielsen have besked om vidnernes navne og adresser.

Inden vielsen vil præsten invitere jer til en samtale, så I sammen kan tale om, hvordan vielsen skal foregå.

Efter vielsen udleverer præsten en vielsesattest til jer.

Navneændring
Det er muligt at få navnefællesskab i forbindelse med en vielse. Anmodning herom skal ske på borger.dk.

Navneændring, hvor der antages navnefællesskab, er gratis i forbindelse med vielse og op til tre måneder efter vielsen.

Kirkekontoret vejleder gerne om reglerne for navne og navneændring. Regler kan ses her

Drop in vielse

Der er Drop in-vielse næste gang den 31. august 2024 kl. 14-17. Læs mere om Drop in-vielse på Kirkeskibet her.