Drop in-vielse

Går I med tanker om at blive gift? Og skal det være nemt, hurtigt... men smukt! Og måske endda på vand? Så kig forbi Kirkeskibet, når Sydhavn Sogn åbner dørene for kommende ægtefolk til sommerens måske smukkeste DROP IN-VIELSE:

31. august 2024 kl. 14-17

Et romantisk kirkebryllup behøver ikke involvere klippede sokker, noget blåt/lånt/brugt eller de store taler for den sags skyld. Til drop in-bryllup kan man borde Kirkeskibet direkte fra gaden og blive gift uden aftale forinden. Når I ankommer til Kirkeskibet får I en personlig samtale med en præst - alle kirkens tre præster vil være til stede på dagen. Til sidst følger klaveret jer ud med en smuk bryllupsmarch, imens vi står klar med bobler og et kæmpe tillykke.

Hvis vejret er med os, kan I selvfølgelig vælge at blive viet udenfor.

Værd at vide

Der skal være én ud af de to kommende ægtefolk, der er medlem af folkekirken
Drop in-vielse er for alle, der ønsker en kirkelig velsignelse. Man

skal være minimum 18 år for at blive gift
Er man udlændinge og ønsker at blive gift i Danmark, gælder der særlige regler, som man kan få oplyst ved kontakt til Familieretshuset.

Det er muligt at få ændret sit navn ved drop in-vielse. Bemærk, at indtil tre måneder efter vielsesdato, er navneændring ved vielse gratis. Læs nærmere på borger.dk

Prøvelsesattest

Man skal medbringe prøvelsesattest og billede-ID. For at få udstedt en prøvelsesattest skal man udfylde en ægteskabserklæring på www.borger.dk. Herefter får man via NemID tilsendt prøvelsesattesten, som skal medbringes på selve vielsesdagen.

OBS: Det er vigtigt, at I medbringer selve prøvelsesattesten og IKKE kun den kvittering, der medfølger. Se eksempel på en prøvelsesattest.

BEMÆRK, det kan tage op til 7 dage at få prøvelsesattesten fremsendt – så vær i god tid med papirarbejdet. Prøvelsesattesten må ikke være mere end fire mdr. gammel

Forløbet

Når man ankommer, får det kommende ægtepar en kort samtale med en præst. Bryllupsritualet er det samme som til en almindelig vielse i kirken, dog uden den personlige tale.

Selve højtideligheden tager ca. 10-15 minutter. Klaveret spiller den velkendte bryllupsmarch efter vielsen, og Sydhavn Sogn serverer en gang bobler.

Der skal være minimum to vidner. Har man ikke selv vidner, stiller kirken personale til rådighed.

Der er plads til 30 gæster per vielse.

Adresse: Kirkeskibet 2450, Topstykket 20, 2450 KBH SV. Lige ved Alfred Nobels Bro.

I er velkommen til at kontakte kirkekontoret for yderligere spørgsmål.