Grøn kirke

Bag Grøn Kirke initiativet står Grøn-Kirke gruppen under Danske Kirkers Råd. Formålet med Grøn Kirke er med et kirkeligt og teologisk udgangspunkt at inspirere og motivere individer, menigheder og kirker til at tage et medansvar for de klima- og miljøudfordringer verden står overfor i dag.

For at blive godkendt som Grøn Kirke, skal organisationen opfylde minimum 25 ud af de 48 krav, som Grøn-Kirke gruppen stiller. Sydhavn Sogn er godt på vej og opfylder cirka 40 punkter på tjeklisten.

Siden januar 2017 har Sydhavn Sogn søsat en række initiativer med den ambition at gøre kirken til en grøn kirke. Det er vigtigt for os som kirke at passe på Guds skaberværk og vores allesammens jordklode. Vi vil gerne vise Sydhavn og andre kirker i Danmark, at vi bakker op om et klimavenligt og bæredygtigt liv, og selv om det måske kun er en lille dråbe i havet, så tror vi på, at en lille forskel er bedre end ingen forskel.

Her er et par eksempler på vores grønne tiltag:

• Brug af egen have til alterbuketter og anden dekoration
  • Workshops for børn med brug af gebrugsmaterialer
    Designworkshop med genbrug af konfirmationstøj
  • Affaldssortering
  • Minimalt eller ingen brug af plastikservice
  • Fokus på økologi og bæredygtighed ved indkøb
  • Fokus på insektvenlig beplantning

Læs mere om Grøn kirke her

Har du lyst til at være med til at udvikle nye grønne ideer eller måske være med til at pleje vores dejlige grønne have så kontakt aktivitetskonsulent Stine Ovgaard på soje@km.dk.